Hos Fit&Well vil timerne være sammensat af forskellige stilarter. Det vil primært være inspireret af Strala Yoga, men der kan være elementer fra andre yogaformer og det vil variere fra gang til gang.

Strala yoga

Strala Yoga er en flydende og bevægende yogaform. Åndedrættet er vejledende og viser os vejen til en stilling. De enkelte yogastillinger er ikke målet i sig selv, men bevægelserne imellem stillingerne og måden vi bevæger os på, er det det hele handler om. Naturlig bevægelse, indefra og ud. Yoga der ikke stresser kroppen men vækker forbindelsen mellem krop, sind og åndedræt.

 

Hatha Yoga

Hathta Yoga er den brede paraply der stort set rummer alle yogaforme, det vil sige at man får lidt fra forskellige verdener og det kan undervises på mange måder.

I den klassiske Hatha Yoga holder vi stillingerne i lidt længere tid – både styrke, stræk og balance. Vi mærker varmen sprede sig i hele kroppen.
Begyndere kan sagtens være med – da alle har forskellige udfordringer vil jeg give forskellige muligheder i de enkelte stillinger. Det giver hver enkelt deltager mulighed for at udvikle sig i sit eget tempo eller blot være med dét som kroppen nu engang tillader på de enkelte dage.

Yin Yoga


Ved Yin yoga giver vi os god tid, bevæger os langsomt. Er opmærksom på signalerne som kroppen sender os undervejs. Vi bruger meditationer til at stilne og berolige sindet.

Vi opvarme kroppen med små rolige flow sekvenser, trække vejret dybt og opmærksomt. Derefter går vi over til den mere rolige Yin Yoga. Det er en yoga form, der næsten udelukkende har siddende og liggende øvelser for at massere bindevævet, skabe ro i krop og sind samt strække og smidiggøre muskler og væv.
Bindevævet er det væv der holder sammen og forbinder alle muskler, sener osv. det indeholder en masse nervebaner som kan være blokeret af eksempelvis spændinger. I Yin Yoga løsner og masserer vi bindevævet og øger blodgennemstrømningen.

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga er et dynamisk yogasystem, der synkroniserer åndedræt med bevægelser og giver øget fleksibilitet, styrke, udholdenhed, balance, åndedrætskontrol og afspænding. Den er grundlagt af Sri K. Pattabhi Jois i Indien.

Ashtanga timerne er bygget omkring 1. serie fra Ashtanga, men der vil også kunne inddrages andre stillinger end dem fra serien.
Hver serie indeholder opvarmning (solhilsen), stående stillinger, forover-bøjninger, bagoverbøjninger, kropsdrejninger og øvelser, der træner balance og styrke. Alle serier afsluttes med nedkølende, afsluttende stillinger efterfulgt af afslapning. Stillingerne udføres i en bestemt rækkefølge og er forbundet med åndedræts-synkroniserede bevægelser, vinyasa, der sammenkæder åndedræt og bevægelse.

Der er tre fokuspunkter i Ashtanga, åndedrættet (ujjayi, denne bølgende lidt hvæsende lyd bagerst fra halsen), vores kropslåse (rodlås, mavelås som skaber et løft op igennem underlivet og maven og giver en lethed i kroppen) og vores visuelle fokuspunkter (dristhi).

 

Læs mere om yoga her

Planke træ

Share Button